Artılarıyla ve Eksileriyle Sosyal Pazarlama  

Genç Okur - Alışveriş Rehberi

Alışveriş Rehberi / İbrahim Tolga Memika

 

Pazarlamanın, bir ürün veya hizmetin satılması için kullanılan bir araç olduğunu hepimiz biliyoruz. Peki sosyal pazarlama bize ne pazarlar? Pazarladığını ne amaçla pazarlar? Bu soruların cevabını gelin birlikte inceleyelim arkadaşlar.

 

Tarihi

Yazılı tarihe bakarsak bu pazarlama işlerinin genelde batıya ait olduğunu görürüz. Adamlar herkesi müşteri olarak gördüğü için bu işlere çok kafa yormuşlar. İlk olarak 1970’lerde Amerika’da dile getirilmiş bu sosyal pazarlama. Toplumun bir işletmeden isteğinin sadece doğru ürün veya hizmet olmadığını fark etmişler. Oysa bu durum, eski çağlardan beri, insanların güven beklentisiyle ilgili bir durumdur. Güvene dayalı toplum inşa eden medeniyetler de bu beklentiyi karşılayan bir ticaret sistemi oluşturmayı başarmıştır. Mesela tarihimizdeki önemli teşkilatlardan biri olan Âhilik teşkilatı; esnafı uymakla zorunlu tuttuğu ilkeleri sayesinde, asırlar boyunca topluma sosyal fayda sağlamıştır.

 

Düşünce ve davranış pazarlama

 Sosyal pazarlamada topluma sunulmak istenen, düşünce veya davranış biçimidir.

İşletme topluma faydalı olacak bir davranış kazandırmaya çalışır. Bu tanım her ne kadar kulağa hoş gelse de sonuçları üzerinde dikkatle düşünmemiz gerektiğini belirtmeliyim.  Elbette sonucun niteliği niyetle ölçülür. Öyleyse soru şu: İşletmelerin niyetlerini okumak mümkün mü? Kesin sonuç vermese de bu konuda kullanabileceğimiz önemli bir yöntem var arkadaşlar: 1K1N yöntemi.

Yazının devamı Genç Okur’un Eylül 2018 sayısında…